Şubat’ta 30 bin öğretmen ataması müjdesi  
Şubat’ta 30 bin öğretmen ataması müjdesi

Şubat’ta 30 bin öğretmen ataması müjdesi

Millî Eğitim Bakanlığı İnsan Kaynakları Genel Müdürü Hamza Aydoğdu, Şubat’ta yaklaşık 30 bin öğretmen ataması yapmayı planladıklarını belirterek bu öğretmenleri 81 ile atayacaklarını söyledi.

Şubat’ta 30 bin öğretmen ataması müjdesi

MEB Basın ve Halkla İlişkiler Müşavirliği tarafından Sakıp Sabancı Basın Merkezi’nde düzenlenen “Basın Merkezi Toplantıları”na katılan MEB İnsan Kaynakları Genel Müdürü Hamza Aydoğdu, öğretmen atamalarına ilişkin gazetecilere bilgiler verdi.

 

Millî Eğitim Bakanlığı İnsan Kaynakları Genel Müdürü Hamza Aydoğdu, Şubat ayındaki öğretmen atamalarına ilişkin, kamuoyunda bütün öğretmenlerin Doğu ve Güneydoğu´ya atandığına dair bir algı olduğunu dile getirerek, bunun kesinlikle yanlış olduğunu belirtti. Aydoğdu, “Öğretmenleri 81 ile atayacağız" dedi.

 

Ağustos’taki 37 bin atama sonrası yöneticilerle birlikte öğretmen sayısının 894 bin 511´e ulaştığını belirten Aydoğdu, bakanlığa geçen yıl yer değişikliği için 375 bin öğretmenin başvurduğunu, bu yıl ise sayının 303 bin olduğunu bildirdi. 


Millî Eğitim Bakanı Nabi Avcı´nın göreve gelmesiyle genel müdürlükte ciddi bir profil değişikliği olduğunu vurgulayan Aydoğdu, atama bekleyen ve mevcut öğretmenlerle iyi bir iletişim ağlarının bulunduğunu söyledi.

 

Sosyal medyadan 30 bin öğretmen atamasına ilişkin paylaşım yaptığını ve yorumlarda olumsuz bir eleştiri bulunmadığını anlatan Aydoğdu, "Bu Millî Eğitim Bakanlığının, Bakan Avcı´nın ve İnsan Kaynakları Genel Müdürlüğünün ekip olarak öğretmenlerle nasıl iletişim kurduğuna en güzel kanıttır" diye konuştu. Aydoğdu, alandan gelen makul isteklere Bakan Avcı´nın talimatıyla anında cevap verdiklerini bildirdi.

 

Müdürler, sınavı kazanan müdür yardımcıları arasından seçilecek

Eğitim Kurumları Yöneticilerinin Görevlendirilmelerine Dair Yönetmelikte yapılan değişikliklere de değinen Aydoğdu, yönetmeliğe her kesimden olumlu dönüşler aldıklarını kaydetti. 

 

Yönetmelikle hiyerarşik yapı oluşturduklarının altını çizen Aydoğdu, müdür yardımcılığı için merkezi yazılı sınav getirdiklerini belirtti. Aydoğdu, müdür yardımcılığı yapmayanların da okul müdürü olamayacağını dile getirdi.

 

"Okul müdürlüğüne neden sınav getirilmediği" şeklinde eleştiriler yapıldığını ifade eden Aydoğdu, "Okul müdür yardımcılarından müdür seçeceğimiz için, müdür de otomatik olarak sınavı kazananlar arasından seçileceği için, iki kez sınavın yapılmasının doğru olmayacağını düşünüyoruz" dedi.

 

Şubat’ta atanacak 30 bin öğretmen için çalışmalar tamamlandı

Bakan Avcı´nın Şubat’taki 30 bin öğretmen atamasına ilişkin genel müdürlüğe talimat verdiğini söyleyen Aydoğdu, "Çalışmalarımız dün itibarıyla bitti" bilgisini paylaştı.

 

Şubat’ta atanacak 30 bin aday öğretmenin, tecrübelilerin yanında 4 ay staj yapmasına ilişkin çalışmanın yol haritasını belirlediklerini açıklayan Aydoğdu, yönetmelikte gerçekleştirilecek değişikliklerin belirlendiğini, bunları Bakan Avcı´ya sunacaklarını kaydetti.

 

Atamalardan sonra öğretmenlerin uyum problemi yaşadığını anlatan Aydoğdu, "Uyum probleminin sonunda da hemen o bölgeyi terk etmek istiyor. İkincisi, mesleğine karşı çok ciddi anlamda bir ön yargı oluşuyor" değerlendirmesinde bulundu.

 

Avrupa Birliği ülkelerinde öğretmenlerin mezun olduktan sonra uygulama eğitiminden geçirildiğini, ABD´de ise 5´te birinin, göreve başladığı anda öğretmenliği bıraktığını ifade eden Aydoğdu, bu nedenle eğitim için uygulamanın önem taşıdığını vurguladı.

 

Uygulamanın benzerinin 1898 ve 1913´te yapıldığını, mezunlara 6 ay uygulamalı eğitim verildiğini dile getiren Aydoğdu, Finlandiya´nın 1913´teki uygulamayı halen birebir sürdürdüğünü belirtti.

 

“Öğretmenleri 81 ile atayacağız”

Öğretmenliğin yaşanılarak öğrenildiğini kaydeden Aydoğdu, Şubat atamasından itibaren işleyecek süreci şöyle anlattı: "Şubat´ta öğretmenlerimizi atayacağız. Atarken öğretmenlerden 2 tercih alacağız. Bir, stajı nerede yapmak istiyorsunuz? Kamuoyunda sanki bütün öğretmenleri Doğu ve Güneydoğu´ya atacağız şeklinde bir algı var. Bu kesinlikle yanlış. Öğretmenleri 81 ile atayacağız. Öğretmenler de 81 ilde isterlerse tecrübeli öğretmenlerle 4 aylarını geçirebilecekler. İkinci tercihlerinde de hangi ile, hangi okula gitmek istiyorlar, onu alacağız. Tek kararname çıkacak ama alt kararnamede iki başlık olacak. Staj yapmak istediği il ve atandığı okul."

 

Aday öğretmenlere tecrübeli öğretmenler danışmanlık yapacak

Kararname çıktıktan sonra yönergede bu kişilere danışmanlık yapacak tecrübeli öğretmenlerin niteliklerini belirleyeceklerini bildiren Aydoğdu, şöyle devam etti: "Bu konuda ´En az 5, 6 ya da 7 yıl öğretmenlik yapanlar arasından, kendi ya da yakın branştan öğretmenler seçilecek´ diyeceğiz. Bu öğretmenler ile öğretmen adaylarımızı birbiriyle eşleştireceğiz. Üç gün bu öğretmenlerimiz okulda öğretmenlerle derse gidecek. Dördüncü günü okul müdür yardımcıları ve müdürlerle beraber geçirecekler. Beşinci gün de il ve ilçe milli eğitim müdürlerimizle beraber olacaklar. Ana hatları bu. Şubat´ta alacağımız 30 bin öğretmeni böyle başlatacağız."

 

Bu uygulamayla öğretmenlerin göreve başladıkları andan itibaren maaşlarını alacağını ve bu sürenin stajyerlikten sayılacağını duyuran Aydoğdu, "Şubatta başlayanlar eylülde, ağustosta atananlar ise yarıyılda okula başlayacak. Bu döngü silsileli şekilde geldiği için de eğitim öğretimin gidişatında herhangi aksama olmayacak" dedi.

 

Aydoğdu, "Öğretmenlerin ilk 4 ayını, kendi memleketlerinde mi yoksa görev yerlerinde mi geçireceği" sorusunu, "İki formül de var. Mesela öğretmenler tercih ettiğinde, ´Burası öğretmen potansiyeli açısından size uygun değil´, yönlendirip ´Buraya da gidebilirsiniz´ de diyebiliriz" yanıtını verdi.

 

Öğretmen ihtiyacı kadar talep

"Ağustosta öğretmenlerin yüzde 70´inin Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerine atandığının" anımsatılması ve "Şubat atamasında da benzer bir oranın gözetilip gözetilmeyeceğinin" sorulması üzerine Aydoğdu, buna ilişkin net oranların verilemeyeceğini, dengelerin değişebileceğini belirtti.

 

Meclis’ten 2016 yılı için toplam kaç öğretmen kadrosu isteneceğinin sorulması üzerine Aydoğdu, sözlerini şöyle sürdürdü: "İhtiyacımız kadar talep ediyoruz. Ama kural şu, her yıl bütçeden bütün bakanlıklara verilen bir kadro var. Bu kadronun yüzde 50´si Millî Eğitim Bakanlığına veriliyor. Yetiyor mu? Yetmiyor. Yetmediği için de sürekli ek kadro istiyoruz. Son 3 yılda hem şubatta hem ağustosta yaptığımız öğretmen atamaları ortalama 50-52 bin arasında. Sayın Bakanımız da açıkladı. Cumhuriyet tarihi boyunca, görev süresinde en çok atama yapan Bakan Sayın Nabi Avcı. Son 3 yılın ortalamasına baktığımızda yıllık atama sayısı 50-52 bin olduğunda, 30 bin atanırsa geri kalan rakam da ağustosta atanabilir diye düşünüyorum. Bu arta da bilir azala da bilir. Bazen ´şubatta 10 bin atama olacak´ diyoruz. Bazen 15, 20 bazen 30 bin oluyor. O günkü şartlara göre de değişiyor. Bugünden rakam verip kendimizi bağlamamız doğru değil. Ama ilkesel olarak biz hem ağustosta hem şubatta atama yapıyoruz. Bu artık gelenek haline geldi."

 

Provokasyonlara rağmen öğretmenler görev başında

37 bin atama sonrası Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgesine gidip terör olaylarından etkilenerek geri dönenlerin olup olmadığının sorulması üzerine Aydoğdu, provokasyonlara rağmen atanan ancak gitmeyen 40 kişi bulunduğunu kaydetti.

 

Bunun çok büyük bir başarı olduğunu ifade eden Aydoğdu, milletin zor zamanlarda daha fazla kenetlendiğini, bölge halkı ve MEB yetkililerin atanan öğretmenlerin sorun yaşamaması için seferber olduğunu belirtti.

 

Göreve başlamak için tanınan sürede mazereti bulunanların bakanlığa gerekli evrakları ulaştırdığını aktaran Aydoğdu, "Bu 40 kişinin dışında Türkiye genelinde ataması yapıldığı halde gitmediğinden dolayı, öğretmenlik hakkı kaybolan 50 kişi var. Bu rakam her yıl ortalama 90 ile 100 arasında değişiyor, bunu geçmiyor. Onun dışında herhangi bir problem yok. Bu 37 bin atamamız yaklaşık yüzde 99´u göreve başladı" şeklinde konuştu.

 

Aydoğdu, Şubat ataması için yönetmelikte düzenleme yapılıp yapılmayacağı sorusu üzerine de "Yılda iki kez atamayla ilgili bizi kanunlarda veya yönetmelikte bağlayan herhangi bir sınırlılık yok" yanıtını verdi.

 

Öğretmen ihtiyacı 95 bin 624

Öğretmen ihtiyacı ve atamayı bekleyen aday öğretmenlerin sayısının sorulması üzerine Aydoğdu, şunları kaydetti: "37 bin atamadan sonra şu anda 95 bin 624 öğretmen ihtiyacımız var. 2015 KPSS´ye giren öğretmen adayı, potansiyel aday 417 bin. Eğitim fakültesi mezunu olup da bekleyen aday sayısı 274 bin. Diğerleri başka fakülte mezunu olup, uzaktan eğitimle pedagojik formasyon alanlar. Yeni istihdam kapısı özel okullar. Bu yıl özel okullarda yüzde 41 artış sağlandı. Bu sene yeni okullar, sınıflar açıldı. Biz normları da güncelliyoruz. 11 Kasım itibarıyla Türkiye genelindeki normlarda güncellendiğinde, rakam ortaya çıkacak. Ama son iki yıllık rakama baktığımızda, 95 bin ila 115-117 bin arasında rakam değişiyor. Bizim şu anda potansiyel olarak eğitim fakültesi olup ve dışarıdan gelen, bekleyen, 37 bini çıktığımızda yaklaşık 370 bin potansiyel adayımız var." 

 

Bakan Avcı´nın "sınav yapanla ders anlatan öğretmeni ayıracağız" şeklindeki sözlerinin hatırlatılarak, bunun için ayrı öğretmen istihdam edilip edilmeyeceğinin sorulması üzerine de Aydoğdu, "Bu kadroların içerisinde olacak. Ama onları Ölçme ve Değerlendirme Genel Müdürlüğü ile konuşup, nasıl istihdam ederiz, sınıfa mı sokarız, yoksa önce merkezden alıp sonra mı Ölçme Değerlendirme biriminde değerlendirip sonra mı okula göndeririz, bunu o daireyle birlikte konuşuyoruz. Ama bu kadroların içerisinde ayrıca bir kadro onlara tahsis etmeyeceğiz" karşılığını verdi. 

 

Şubat atamasında branşların belirlenip belirlenmediğinin sorulması üzerine de Aydoğdu, branşların henüz netleşmediğini söyledi.

 

Türkiye´de öğretmen ihtiyacı azaldı

Ülke genelinde toplam öğretmen sayısında problem bulunmadığını, dağılımıyla ilgili sorun bulunduğunu vurgulayan Aydoğdu, 30 büyükşehrin ana merkezlerinde ciddi yığılma olduğunu ifade etti.

 

Türkiye´de öğretmen ihtiyacının azaldığının ancak atamayı bekleyenlerin bulunduğunun hatırlatılması üzerine Aydoğdu, bunu sadece bakanlığın çözemeyeceğini, sorunu çözmek için özel okulların teşvik edilmesi, eğitim fakültelerinin yeniden yapılandırılması ve pedagojik formasyon verilirken daha titiz davranılması gerektiğini kaydetti.

 

Aydoğdu, şubat ataması için kesin tarihin belirlenmediğini ancak ikinci dönem başlamadan atamaların yapılacağını kaydetti.

MEB © - Tüm Hakları Saklıdır. Gizlilik, Kullanım ve Telif Hakları bildiriminde belirtilen kurallar çerçevesinde hizmet sunulmaktadır.